מדריכים וכלים פדגוגים | developer | 24.07.2022
❔ מי יותר משתתף בשיעורים? בנות או בנים? ולמה זה כך?
❔ אילו מסרים מגדריים גלויים וסמויים קיימים בשיעורי החינוך הגופני?
❔ האם יש כזה דבר "מגמות של בנות" ו"מגמות של בנים"?
❔ איך בנות ובנים תופסות/ים מהי אהבה? האם אותו דבר? או שיש הבדלים?
❔ אילו התנהגויות מיניות מצופות מבנות? ואילו התנהגויות מיניות מצופות מבנים?
❔ איך האינסטגרם משפיע על הדימוי העצמי והדימוי הגופני של בנות ושל בנים?
❔ איפה יותר קשה "לצאת מהארון" – במרכז או בפריפריה?
❔ האם השירות בצבא הוא "כרטיס כניסה" לחברה הישראלית? למי כן? למי לא?
❔ למה יש פחות נשים שמשקיעות בשוק ההון?
❔ איך אני כנערה יכולה להשפיע? איך אני כנער יכול לשנות?
אנחנו נרגשות ושמחות להגיש לכן/ם את הספר:
"מגדר בדיאלוג – מדריך לפעילויות בכיתה"
זהו ספר חלוצי וחדשני, שמלווה את התלמידות והתלמידים לאורך שנות בית הספר התיכון. הספר כולל נושאים שמעסיקים את בנות ובני הנוער בתקופה זו: הבחירה במגמות, לקראת צבא או שירות לאומי, אהבה ויחסים, מיניות, זהות מינית, כסף ועוד.
זה לא ספר על מגדר, המגדר הוא המשקפיים שדרכן נתבונן בכל הנושאים בספר.
הספר הוא מדריך שמספק כלים למורה לדבר עם התלמידות והתלמידים על סוגיות מגדריות ועל שוויון מגדרי. לא ממקום אקדמי אלא "בגובה העיניים" דרך הנושאים והשאלות שמעסיקים אותן/ם לאורך שנות התיכון.
הפעילויות והדיונים שבמדריך, פותחו במטרה להעלות את המודעות המגדרית של התלמידות/ים, לעודד אותן/ם לשאול שאלות, להתווכח, לבדוק את ההנחות שלהן/ם ואת המסרים הגלויים והסמויים שבסביבתן/ם.
"יופי של פעילות. פשוט תענוג לקרוא. מקיפה מאוד, מעמיקה, מקצועית, מביאה חומרים רבים שניתן לבחור ביניהם. מתייחסת לסוגיות שונות שעולות ."
רם כהן, מנהל תיכונט, תל אביב-יפו
"הפעילויות בספר מצוינות, מעניינות ומגוונות. מאד מעוררות מחשבה ומעמיקות. אני הייתי מעביר את הספר לכל מחנכת בתיכון ."
עופר שור, מורה בתיכון, חיפה
"קראתי בעיון רב והתרשמתי עמוקות. מקצועיות ברמה הכי גבוהה שאני מכירה. דיבור בגובה העיניים מתוך בקיאות בחומר היכרות עם הנוער וגישה חינוכית נכונה ומדויקת ."
הילה קסל, מנחה צוותי חינוך בקרן לעידוד יוזמות חינוכיות
שקופית קודמת
שקופית הבאה
חיים פרג
שלום רב נשים יקרות, יישכוייח גדול על העיסוק במרחב המגדרי הבלתי-שוויוני, זהו לימוד כל כך חשוב המאלץ את כל הלומדים (כולל כולנו) לשאול את עצמנו שאלות קשות אודות ההבנה שלנו, אבל בעיקר – העמדות, הדעות, התפיסות, ההנעות וההתנהגויות המודעות.
שאלת "האם" הנמצאת בלימוד שאתן מציעות, מבקשת תשובה של "כן/לא", אני חושב שגם אם המורה מבקשת לנמק, עדיין השאלה נותרת רחוקה מהלומדים, אולי שווה לכן לחשוב על שאלות מאתגרות יותר כגון: "באיזו מידה", או: "עד כמה", אלו יסייעו לפתיחת מרחבים פוריים של דיון, והתשובות תנבענה מתוך עולם הזהות הפנימי של הלומד, דבר שיאפשר למורה להרחיב את השאלות ומכאן גם להכיר ולהבין את זהותו הפנימית של הלומד.
אני חושב ששווה לשאול גם שאלות המקרבות את הלומדים לרעיון הגדול של לימוד מגדרי, בעיקר את הלומדים הפסיביים, למשל: "כיצד קשור כל הלימוד שערכנו כאן, אליך? אלינו?"; "עד כמה את.ה חש.ה הזדהות עם עמדה כזו/אחרת שהובעה במהלך הלימוד ומה תוכל.י להוסיף?"; "אילו רעיונות יש לך כדי להרחיב ולהעמיק עוד?"; "מה תציע.י כדי להפיץ את בשורת הלימוד והתובנות לקהילות ולמרחבים נוספים?"
אני חושב שיש בכוחן של שאלות כאלו לדרוש מן התלמיד לחשוב לעומק, לגרום לו להרהר ולהוציא מעצמו מחשבות חדשות.
עלו והצליחו!
עמותת קדמה לשוויון בחינוך
תודה רבה על התגובה המפורטת ועל ההצעות הטובות!
בהחלט לוקחות לתשומת ליבנו את השאלות שהצעת ותמיד נשמח להמשיך ולדבר.