מערכי שיעור והפעלות | עמותת קדמה לשוויון בחינוך | 23.01.2018
האם להיות מושלם/ מושלמת?
המערכים הבאים מתייחסים למושג "מושלם" ולדרישה לשלמות בכל אחד מהתחומים בחייהם של בנות ובני נוער.
הבחירה לעסוק בנושא זה היא מרתקת וקשורה בעיננו גם לתקופת הבחינות ואסיפות ההורים, בה נבחנים ההישגים של התלמידים והתלמידות, וגם לדיון כללי על החברה שבה אנו חיים ועל ערכים כמו תחרות, הצטיינות והצלחה.
את המערכים כתבה ליאת נובל קראוס– מורה ומחנכת בביה"ס זיו ומרקס בירושלים. ליאת היא חברה ותיקה שלנו, שלקחה חלק כמעט בכל הכנסים של קדמה, ובין היתר בכנס "להיות מורה עם אג'נדה" שבמסגרתו כתבה את המערכים, וכך היא כותבת בפתיח העבודה:
אני חשה שבמירוץ אחר המושלם, אין לנו מקום לברר עם עצמנו שאלות כמו: מה אנחנו באמת רוצות ורוצים? באיזה תחום אנו רוצים ורוצות להשתפר? ומה באמת חשוב לנו?
אנו עסוקים ועסוקות בתכתיבים חיצוניים, במקום בהאזנה לרצונות פנימיים ולקולות אותנטיים. שלא לדבר על כך שהערך מושלם כרוך בתחרות.
האם זו הדרך היחידה להתנהל מבחינה חברתית ואפילו כלכלית?
בקובץ שני שיעורים בני 90 דקות כל אחד.
השיעור הראשון ידון במושג "מושלם" ויערוך בירור לגביו: יתרונות וחסרונות, תחושות שלנו ושל הסביבה בנוגע לערך "מושלם"
השיעור השני יעסוק בשאלות רחבות יותר: מקומו של המושג בתרבות, האם המושג הזה הוא שלי או חיצוני לי? האם אני מעוניין/ת לממש אותו? כיצד הוא קשור לתקופה שבה אנו חיות וחיים? האם יכולות להיות דרכים נוספות למימוש הצלחה?
איור: אירינה וקסלר