ילד מכין בסלון שיעורים בהיסטוריה
הוא לא שומע צלצול פעמון
בה בשעה שאתונה פולשת לטרויה
אבא נכנס עם קופסת עוגיות ועיתון

אמא לאבא סודות על האוזן לוחשת
ילד שומע קטעים בשיחה
לאלכסנדר מוקדון יש את חצי היבשת
אבא אומר שחצי המשכורת הלכה

ובתוך הדפים של הזמן שאבד
אנשים נגמרים ברגע אחד
אימפריות נופלות לאט"

 (דן תורן, חמי רודנר)

המילים האלו תופסות רעיון חשוב – תהליכים היסטוריים בעלי השפעה רבה מתכנסים בדיעבד למספר שורות או עמודים בספרי ההיסטוריה, גם כשמדובר בחיי יום יום מורכבים ומלאי פרטים, ממש כמו שאנחנו חוות.ים את החיים שלנו ברגעים אלו ממש. 

אנחנו – שחיות.ים בהווה – עסוקות.ים בהישרדות היומיומית שלנו ("חצי המשכורת הלכה"), מבלי להבחין לעתים כמה הדברים שקרו "אז" והדברים שקורים היום קשורים זה בזה – כדברי קהלת "מה שהיה הוא שיהיה ומה שנעשה הוא שיעשה ואין כל חדש תחת השמש". הסדר הדמוקרטי-סוציאליסטי שהתחזק בעולם מאז מלחמת העולם השניה, הולך ונשחק למול רעיונות של לאומנות וקפיטליזם. רק שבשבילנו אלו לא כותרות תיאורטיות בספר היסטוריה, אלא תהליכים שלהם השפעה גדולה על החיים של כל אחת ואחד מאיתנו. אם נצליח ללמוד ולהבין את המאורעות שהביאו לייסוד הדמוקרטיות, כמו אלו הגרמנית והאמריקאית, ונבין את ההשפעה העמוקה שיכולה להיות לקריסה שלהן כעת – אולי נצליח גם לייצר עתיד טוב יותר.  

במערך הבא ננסה להבין את האירועים בעודם קורים ואולי אפילו ננסה לקחת בהם חלק פעיל, כשלתפיסתנו, הלמידה על האירועים העכשוויים – גם היא לקיחת חלק פעיל במציאות שלנו.

* המערך מתאים לכיתות שעברו למידה בסיסית בנושא מהי דמוקרטיה

צילום: כאןתוקם ושוברות קירות. המשפט "או שהעוגה לכולם, או שלא תהיה  עוגה" מיוחס לפנתר השחור סעדיה מרציאנו ז"ל.