מהו מסך הבערות? 

"מסך הבערות"  של ג'ון רולס הוא רעיון תאורטי שלפיו "איש אינו יודע מה מקומו בחברה, מה מיקומו המעמדי או הסטטוס החברתי שלו… מה העלה בגורלו בחלוקת הנכסים הטבעיים והיכולות הטבעיות, מה שכלו, מה כוחו וכדומה"
(רולס, תיאוריה של צדק עמ' 12).
על פי רעיון זה הציע ג'ון רולס ניסוי מחשבתי: המשתתפים והמשתתפות בניסוי צריכים/ות להתעלם מהנתונים האישיים שלהם/ן (מגדר, לאום, דת, מצב כלכלי, השכלה, מצב בריאותי וכו'). מצב זה הוא "מסך הבערות" (חוסר ידיעה).
כלומר מאחורי המסך המשתתפים והמשתתפות לא יודעים מי הם/ן או מה תפקידם/ן, לכן כשהם/ן צריכים/ות לקבל החלטות, תוך שיתוף פעולה עם האחרים, הם/ן יפעלו לא רק לרווחתם/ן האישית, אלא לגילום מיטב הצדק.
רק לאחר שיסכימו ביניהם על כללי הבסיס שעל כנם תיכון החברה הצודקת, יוסר "מסך הבערות", והמשתתפים/ות בדיון
יוכלו לדעת מהו מצבם בעולם האמתי, והאם חלוקת המשאבים שיפרה את מצבם האישי או הרעה אותו.

האם יכולות להתקיים בישראל בחירות מאחורי 'מסך הבערות'? 

בתאריך 17.9.2019 ייערכו בחירות חוזרות בישראל. זוהי תקופה מתוחה שבה מסרים ממפלגות שונות נזרקים לכל עבר ויוצרים בלבול רב ואולי גם תחושה של חוסר הבנה או חוסר יכולת להחליט. 
במערך השיעור הבא החלטנו לנסות ליישם תרגיל מחשבתי המבוסס על רעיון של "מסך הבערות" על הבחירה למפלגות בישראל. התרגיל יאפשר לתלמידים/ות לבחון את אופן קבלת ההחלטות המדיניות והחברתיות שלהם/ן ובד בבד להכיר חלק מהמצעים של המפלגות השונות בתחומים מרכזיים בחברה ובמדינה. 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.