מערכי שיעור בנושא מגדר

 

מערכי השיעור בנושא מגדר נוצרו מתוך אמונה ששוויון מגדרי הוא נושא שצריך להיטמע באופן בלתי נפרד בתוך תכנית הלימודים. מערכי השיעור נכתבו מתוך תפיסה כי אפשר לחנך לשוויון מגדרי בכל יום, וללמד מגדר בכל שיעור ופעילות בביה"ס. 

בחודש דצמבר חל יום זכויות האדם הבינלאומי. האם 'האדם' כולל גם אישה? האם כשאנו אומרות/ים או חושבות/ים על 'אדם' עולה במחשבתנו דמות אישה? האם באמת זה רק עניין סמנטי? ומדוע אם כך, מציינים גם את יום האישה הבינלאומי כיום נפרד?

אנחנו בעמותת קדמה רוצות לעסוק בשוויון מגדרי ובנשים לא רק ביום האישה הבינלאומי, ולא רק בשיעורי חינוך. אנחנו מאמינות שאפשר לחנך לשוויון מגדרי בחשבון ובלשון, בתנ"ך ובספרות, במדעים ובספורט.

כללנו במערכי השיעור במגדר 19 שיעורים לביה"ס היסודי, חטיבות הביניים והתיכוניים. אלו הם מערכי שיעור עם אג'נדה מגדרית לבנים ולבנות. חשוב לנו להדגיש שהסיעוק במגדר הוא לא רק לבנות!

 19 מערכי שיעור באג'נדה מגדרית המקדמת שוויון מגדרי עבור בתי ספר יסודיים, חטיבות הביניים ותיכוניים בשלל תכנים ונושאי לימוד מגוונים.

התכנים מגוונים, אך המטרות זהות:

  • לשאול שאלות ולבקר את אי השוויון בין נשים וגברים.
  • להעלות למודעות את הפער המגדרי ואת השלכותיו בתחומים השונים.
  • לחשוב על דרכי פעולה לתיקון המצב.
  • להכיר דמויות של נשים שמשפיעות ומעצבות את תרבותנו; נשים שפועלות ונאבקות במציאות לא שוויונית.

הנשים שבחרנו להציג במערכי השיעור הן דמויות דמיוניות כמו סינדרלה או וונדר-וומן; דמויות תנכ"יות כמו רות ודבורה הנביאה; דמויות היסטוריות כמו מארי קירי; ונשים בנות ימינו כמו עדי קיסר.

מערכי השיעור בנושא מגדר מתבססים על עבודתן של המורות/ים המופלאות/ים מביה"ס היסודי 'נווה חוף' בראשל"צ ומתיכון 'קדמה' בירושלים. מורות/ים שבעשייתן/ם היומיומית ובשיח שהן מנהלות/ים בכיתותיהן/ים מקדמות/ים פדגוגיה ביקורתית ושוויון מגדרי.

הזמרת והיוצרת אהובה עוזרי נפטרה ב- 13.12.2006, שנה בדיוק לפני הוצאת מערכי השיעור בנושא מגדר. אהובה עוזרי היתה מוסיקאית חשובה וחלוצה נשית במוסיקה המזרחית, בחרנו להקדיש לה את 'מחברות קדמה למגדר' בשל היותה אישה מזרחית שפרצה דרך במחוזות גבריים.

שימו לב : אל תפספסו את האסופה החדשה והמשודרגת שלנו לשנת 2021: "מגדר ללא הפסקה"

תוכלו למצוא בה קישורים לעשרות מערכי שיעור בנושאי מגדר שונים בנוסף למערכים המופיעים במחברת Shevion
מוזמנות/ים להוריד אותה ולשתף אנשי ונשות חינוך נוספים!