איזה כיף היה לפגוש את כולכן.ם! היה לנו זום גדוש ועמוס בתוכן, בשאלות ובתגובות שלכן.ם.
השתדלנו לרכז את הכל כדי שתוכלו לחזור לתכנים ותמצאו את הכל בקלות.
מאחלות ששנת תשפ"ה תתחיל בצורה חלקה ורגועה.
פספסת את הזום? רוצה לצפות שוב? הנה ההקלטה של הזום:
3 כלים פדגוגיים: מפגש זום לקראת תשפ"ה למורות, מורים וצוותי חינוך
מה היה לנו? (כל הקישורים והמערכים מופיעים בהמשך)
3 כלים פדגוגיים מרתקים לעבודה בכיתה ועם צוותי הוראה
מקלפת – קלפים עם אג'נדה: רחל יוסף, מפתחת תוכן בעמותת קדמה ולשעבר סגנית מנהלת בי"ס יסודי בנתניה, הציגה את ערכת הקלפים "מקלפת" – מארז של 99 קלפים המחולק לארבע קטגוריות: "מה מספרים לי", "מה לא מספרים לי", "איך מספרים לי" ו"איפה אני בסיפור". בעזרת הסדרה "שקשוקה", התנסינו בניתוח טקסט תוך שימוש בקלפים. "הכלי הזה עובד מעולה בכיתה, ומאפשר גם איזה שהוא דיון שהוא לא אותו דבר כל הזמן לדבר בעד נגד, זה כלי שנותן הזדמנות לדיון מורכב."
"ניעור מוחות": ניעור מוחות הוא כלי פדגוגי לפיתוח חשיבה יצירתית – שיטתית, שפותח בעמותת קדמה בהשראת שעון המושג של פרופ' כספי. "ניעור מוחות" מאפשר לגשת למושג או לנושא מכיוון אחר, לנער אותו מתפיסות מקובלות ולחשוב עליו מהיבטים מגוונים, רחבים ובלתי שגרתיים. כלי שמזמן חשיבה מובנית לצד חשיבה פתוחה ואסוציאטיבית, הוא מאפשר לחשוב ביחד ולייצר ידע משותף, להשתעשע, להשתחרר מתחושה של תקיעות.
קלרה יונה מפתחת תוכן ומכשירה צוותי הוראה בקדמה, לשעבר מנהלת בי"ס קדמה בירושלים ונווה חוף בראשל"צ: "הכלי מייצר איזשהי עבודה של שיתוף, של יצירת ידע משותף וגם קצת משחרר מתקיעות מה שהרבה פעמים קורה לנו.." בזום הדגמנו את השימוש בכלי בעזרת המושג "אקטואליה". דרך ההתנסות המשותפת והתגובות שלכן.ם ראינו איך המושג "אקטואליה" מעלה דברים שונים. רחל שיתפה: "כשאני הייתי צריכה לעסוק באקטואליה בשנים הראשונות שלי הרגשתי שזה הדבר הכי מפחיד שאני יכולה לעשות… הכלי הזה עובד מעולה בכיתה, ונותן ביטחון לעסוק בנושא".
יחידת לימוד אקטואליה: קלרה הציגה את מטרות היחידה – להכיר את העולם סביבנו, לייצר מבט ביקורתי על המציאות ולהבין את ההשלכות שלה על חיינו, כמו סוגיות של שוויון/אי-שוויון בחברה. היחידה מאפשרת עיסוק בנושאים אקטואליים מגוונים, המזמנים היכרות עם ידע עולמי רחב ודיון בסוגיות חברתיות וערכיות מזוויות שונות. מיומנויות הלמידה שמקנה היחידה כוללות קריאה ביקורתית, הקניית מושגים, הבעה בעל-פה ובכתב ועוד.
המורה עמית בוטבול שיתף את ההתנסות המעשית שלו עם התכנית: "תלמידות.ים שבתחילת השנה בשבוע שבועיים הראשונים שאני פוגש אותן.ם לא מוכנות.ים אפילו לדבר ולקרוא את הכתבה מהמקום מתוך המחברת, לאט לאט עם הזמן מקבלות.ים ביטחון ולאט לאט עומדות.ים ומקריאות.ים מול הכיתה כשבסוף המטרה היא שכולן.ם יעמדו מול הכיתה ויספרו על הכתבה. השיעורים הרחיבו את הידע הכללי, העלו את ההישגים הלימודיים בשפה והגבירו את הביטחון של התלמידות.ים".
המפגש הזה הציג מגוון כלים ומעוררי-מחשבה, שמאפשרים לפתוח את החשיבה של התלמידות.ים, לקדם למידה עצמאית ולגוון את דרכי ההוראה. גם עבורנו, אבל במיוחד עבור תלמידות.ים שזקוקים למגוון גישות פדגוגיות.
בהזדמנות זו, אנחנו רוצות להודות למנחות של המפגש, רחל יוסף וקלרה יונה המדהימות, ולעמית בוטבול ששיתף מניסיונו! ותודה מיוחדת גם לקהל שמגיע מוכן ללמידה – אתן.ם! הרצון שלכן.ם להמשיך לשפר את דרכי ההוראה שלכן.ם מעורר השראה – אתן.ם מדהימות.ים!
התגובות שלכן.ם:
במהלך המפגש הצ'אט היה פעיל במיוחד. שאלתן.ם שאלות והגבתן.ם על כל כלי שהצגנו. מעבר למעורבות המדהימה שלכן.ם (תודה!) שמחנו לקרוא שאהבתן.ם את הכלים ושתרצו לקחת לפחות חלק מהם לכיתה.
מקורות וקישורים:
הנה כמה קישורים ששלחתן.ם בצ'אט תוך כדי המפגש והמלצתן.ם להוסיף למאגר:
- Fake or not: אוריינות מדיה אזרחית לצוותים חינוכיים
- שקוף: כלי תקשורת שחושף ניגוד עניינים ושחיתות
- חדשות לילדות.ים
- המהדורה הצעירה של N12
- המהדורה של דבר לילדות.ים