אתניות חינוך וזהות: המקרה של בית ספר קדמה, תיכון עיוני בקהילה, מאת דר' דליה מרקוביץ, 2007
עבודה זו עוסקת באתניות, חינוך וזהות בבית ספר קדמה, בשכונת הקטמונים בירושלים. לקדמה מצע אידיאולוגי מפורש התובע להשוות את החינוך בפריפריה למערכת החינוך העיונית הפועלת באזורים המבוססים. החוויה החינוכית שמציע בית הספר משלבת בכריכה אחת מסלולי לימוד עיוניים, ועיסוק חברתי – פוליטי. בקדמה יצאו מנקודת הנחה כי מערכת החינוך הממלכתית היא תוצר של שיח אורייני – מריטוקרטי המתקיים במרחב מרובד. המיזם החינוכי הייחודי של קדמה קשר לראשונה, אתניות, הישגים ומעמד, ביחסים של סיבה ומסובב. בקדמה ביקשו לקרא את התוצרים החינוכיים הפורמאליים באמצעות חתך הרוחב שמספק השיח הביקורתי. בתוך כך שאפו המייסדים לחולל שינוי עמוק במרקם התרבותי של ישראל. לא בכדי, הצית המקרה של קדמה דיון ציבורי סוער.
הניתוח המוצע בעבודה זו מבקש לפעור לרווחה את ה"קופסה השחורה" של בית הספר. בתוך כך הוא מעלה לדיון 3 שאלות מרכזיות הקשורות זו בזו: מה אופיו של שיח הזהות המובנה בקדמה? כיצד מתורגם השיח הביקורתי לפרקטיקות פדגוגיות מעשיות? אלו תוצרים חינוכיים מניב תהליך זה, ובמה הוא מאתגר הלכה למעשה את מערכת החינוך הממלכתית?
העבודה פורשת את "החזון הקדמאי" ברמות שונות של הגדלה: בתכנים, בפדגוגיה ובבחינה, בטיול, בחוויה ובטקס.
העבודה הוגשה לקראת תואר דוקטור לחינוך, האוניברסיטה העברית בירושלים, ינואר 2007.
לקריאת תקציר העבודה