הטיול השנתי במבחן האתניות: המקרה של בית ספר קדמה בירושלים, מאת דליה יפה מרקוביץ, 2011
מטרותיו של הטיול הלאומי ומבנהו הפדגוגי נוסחו על ידי יהודים יוצאי אירופה, ששאבו השראה רבה מדגם החינוך הבלתי פורמלי שיוצג בתנועות הנוער. הדגם הבלתי פורמלי נוסח כ"טיפוס אידיאלי" על בסיס ניתוח עקרונות הפעולה של הטיול המתקיים בישראל. במאמר זה מתמקדת הכותבת בשניים מהעיקריים שבהם – הסימטריה וההסמלה. הסימטריה מציינת מגע גומלין שוויוני (יחסית) בין המחנך למתחנך ובין החניכים לבין עצמם, ואילו ההסמלה פירושה ייחוס משמעות ערכית לפרקטיקות שמפעיל הטיול (שם: 278). ממדים אלו שימשו אבן בוחן לבדיקת המשמעויות שלבש הטיול השנתי של תלמידי כיתה י"ב בבית ספר "קדמה".
לקריאת המאמר