קלפתוחים הוא כלי פשוט ועוצמתי שפותח על ידי עמותת קדמה לפיתוח צוותים חזקים ויעילים.

הערכה כוללת 10 קטגוריות של קלפים המיועדים להוביל צוותים לשיח ממוקד ופרודוקטיבי:
מטרה וכיוון, חיזוק ופרגון לעצמי ולצוות, שייכות ומשמעות בצוות, מחוייבות ועשייה, ערכים ומשמעות, שיח רגשי, למידה וצמיחה בצוות, התמודדות עם דילמות וקונפליקטים, מהתנסות בצוות לעבודה הכיתה, ומדדי הצלחה שלנו – ובנוסף קלפי שוברי קרח וקלפי הומור וקלילות. השימוש בקלפים מאפשר לצוותים לייעל ישיבות, לפתור בעיות יחד, לקבל החלטות מושכלות ולהעמיק את החיבור המקצועי והאנושי בין חברי הצוות.

הוראות שימוש: [תמונה משני]

דרכי עבודה יצירתיות

להלן מגוון הצעות שיכולות להפוך את השימוש בקלפים למשחקי וחווייתי יותר

קלף השבוע

המטרה: כל חברי.ות הצוות מתמקדים.ות באותו ערך/התנהגות במהלך השבוע.
איך? בתחילת כל שבוע, הצוות בוחר קלף אחד מקטגוריה שנבחרה מראש לאותו שבוע. הקלף מונח במקום בולט או נשלח בווטסאפ הקבוצתי.
מדידה: בסוף השבוע, שיתוף קצר (5 דקות) בקבוצת הוואטסאפ או בדוא"ל איך כל אחד.ת יישמ.ה את הקלף.
דוגמה: "השבוע הקלף שלנו הוא 'מה אעשה כדי להגביר את תחושת השייכות בצוות?' – שתפו בסוף השבוע פעולה אחת שעשיתן.ם."

הדיון העמוק

המטרה: לפתח דיון משמעותי ולא רק שיתוף שטחי.
איך? בכל ישיבת צוות ארוכה, מקדישים 15-20 דקות לדיון עמוק בקלף אחד.
תהליך:
בחירת קלף אקראי
כל אחד.ת עונה בקצרה
זיהוי תבניות ותובנות משותפות (רובנו ציינו ש…)
דיון על יישום מעשי
דוגמה: נבחר הקלף "מה עוזר לי להישאר ממוקד.ת בתוך שיח סוער?"
בשלב השני כל חבר.ת צוות עונה בקצרה
בשלב השלישי – "רוב הא.נשים ציינו למשל שצריכים.ות זמן למחשבה"
בשלב הרביעי – נדון: "איך נוכל להקדיש יותר זמן למחשבה בישיבות שלנו?"

יום הקלפים השנתי

המטרה: יצירת "זמן עצירה" משמעותי לרפלקציה והתחדשות צוותית.
איך? פעם בשנה, מקדישים יום שלם לעבודה עם כל הקטגוריות של הקלפים.
תהליך: סדנה מובנית עם תחנות לכל קטגוריית קלפים, תרגילים קבוצתיים, ויצירת תוכנית פעולה לשנה הבאה.
דוגמה: יום המחולק לתחנות (שעה – שעה וחצי לכל תחנה)
תחנה ראשונה – קלפי מדדי הצלחה – עבודה בזוגות.
תחנה שנייה – קלפי ערכים ומשמעות – עבודה בקבוצות. מה חשוב לנו בעבודה?
תחנה שלישית – קלפי מחויבות ועשייה – כל הצוות יחד. איך נתקדם?
בסוף – סיכום ויצירת 'מגילת מטרות' לשנה הבאה.

מכיתה לבית ספר (מעגלי ההשפעה)

המטרה: העמקת ההבנה של כוחו של צוות חינוכי והטמעת תפיסת השינוי מהפרט אל הכלל.
הבסיס: המשפט "מורה אחת יכול.ה להשפיע על כיתה – צוות חזק יכול לשנות בית ספר שלם".
איך זה עובד?:
האתגר מתפרש על פני שלושה שבועות, כאשר בכל שבוע מתמקדים בחלק אחר של המשפט
כל שבוע הצוות בוחר חלק אחר מהמשפט ומתמקד בו. למשל:
שבוע 1: "איך מורה אחת משפיעה על כיתה?" (מיקוד בהשפעה האישית)
שבוע 2: "מה הופך צוות לחזק?" (מיקוד בבניית צוות)
שבוע 3: "איך אנחנו כצוות משנים את בית הספר?" (מיקוד בהשפעה הרחבה)
שבוע 1: "איך מורה אחת משפיעה על כיתה?" (מיקוד בהשפעה האישית)

מפגש הצוותים

המטרה: יצירת גשרים בין צוותים והפריה הדדית.
איך?: חברי.ות צוות אחד מצטרפים.ות לישיבה של צוות אחר (ולהיפך) ולומדים.ות על הדינמיקה והשימוש בקלפים.
תהליך: תיאום בין שני צוותים על ישיבה רגילה של כל אחד.
החלפה: 2-3 חברי צוות מכל קבוצה מצטרפים לישיבה של הצוות השני
ישיבת מעקב משותפת לשיתוף תובנות והשוואת גישות
תוצר: רשימת "שיטות עבודה מוצלחות" שכל צוות יכול לאמץ מהצוות האחר

הקלף הנודד

המטרה: יצירת שפה ארגונית משותפת.
איך?: קלף אחד "נודד" בין כל הצוותים בארגון במהלך שנה.
תהליך: כל צוות עובד על אותו קלף במשך שבועיים ומוסיף את התובנות שלו ל"קובץ הקלף הנודד".
סיום: "פאנל המורות.ים" נציגות.ים מכל צוות מציגות במפגש חצי שנתי את התובנות הכי מעניינות ומעשיות שעלו מהקלף הנודד. או "חוברת התובנות השנתית" הכנת חוברת דיגיטלית שמכילה את כל התגובות והתובנות, נשלחת לכל המורות.ים כמקור השראה.

הסיפור המתגלגל

המטרה: יצירת נרטיב משותף ופיתוח יצירתיות.
איך? מתחילים עם קלף אחד ומבקשים מכל חבר.ת צוות להוסיף משפט לסיפור שקשור בקלף.
תהליך: כל יום, חבר.ת צוות אחר.ת ממשיכ.ה את הסיפור בהתאם לקלף היומי.
תוצר: בסוף החודש, נוצר סיפור מלא שמשקף את ערכי הצוות.
דוגמה: קלף השראה: "מה גורם לי להרגיש שהעבודה שלי משמעותית?" (מקלפי ערכים ומשמעות)
יום ראשון – רחל: "הייתה פעם מורה שחלמה לשנות את העולם, אבל גילתה שהעולם משנה אותה."
יום שני – דני: "כל בוקר, כשהיא נכנסת לכיתה, היא רואה 30 זוגות עיניים מלאות סקרנות וחלומות."
יום שלישי – שירה: "באחד הימים, תלמיד ביישן בפינה הרחוקה הרים יד לראשונה והביע דעה מקורית."
יום רביעי – עמית: "המורה הבינה שהמשמעות לא נמצאת בתוכניות הלימודים, אלא ברגעים הקטנים של התחברות אנושית."
יום חמישי – נעמה: "ובסוף השנה, כשהתלמידים הביאו לה מכתבי תודה, היא זכרה למה בחרה בחינוך בפעם הראשונה."
התוצר: סיפור של 20-25 משפטים שמשקף את החוויה המשותפת של הצוות בנוגע למשמעות בעבודת החינוך.

להזמנת ערכת קלפתוחים

התגובות שקיבלנו ממורות ומורים על קלפתוחים