אידיאה של תיקון – יזמות חינוכית בחברה רב-תרבותית, מאת: פרופ' יהודה בר שלום, 2004
המחבר מספר את סיפורם של חמישה בתי ספר, המשמשים כיזמים חינוכיים-חברתיים ופועלים לחיברות ולקידום תלמידים בסביבה המאופיינת בשוני תרבותי, הטרוגניות וקיטוב אתני ודתי. הוא מראה כיצד בתי הספר מעצבים בקרב תלמידיהם זהות עצמית הפתוחה לקבלת האחר בצד פיתוח יכולות לימוד מרשימות . הספר עוסק בחקר בתי ספר אלה הפועלים מתוך אידיאולוגיה של תיקון. פירוש המושג הוא, שמתוך נרטיב של מצוקה כלשהי שנחוותה אצל מייסדי בתי הספר השונים, פועלים בתי הספר הללו לתיקון אותו שסע שבתוכו הם מתקיימים (ערבים-יהודים, חילוניים-דתיים, מזרחים וכו'). בספר מתאר ומנתח המחבר כיצד אידיאולוגיה זו באה לידי ביטויי בכל אחד מאותם בתי ספר.
בפרק על ביה"ס קדמה כותב המחבר: ביה"ס קדמה ממחיש מה צוות מורים מסור ואידיאליסטי יכול לחולל בתלמידים שהחברה ויתרה עליהם… ביה"ס הוא גם מקום פוליטי שבו צוות בעל תודעה חברתית-פוליטית מפותחת מחולל מהפכה תודעתית ע"י הקניית השכלה ובתיווך של ידע. זהו אקט של תיקון המתבצע ע"י הקמת בית-ספר עיוני ראשון מסוגו בשכונת מצוקה, שעל-פי רוב ממוקמים בה בתי-ספר מקצועיים, שבמקרים רבים הם כושלים. הצוות מנהל עם התלמידים וההורים, ובינו לבין עצמו, שיח ביקורתי מתמיד שמטרתו להניע את כל קהילת בית הספר בתהליך של העצמה ושל גיבוש זהות בעלת ערך עצמי. בכך תורם בית-הספר תרומה חשובה לשיח החברתי-ביקורתי בחברה הישראלית המתהווה. (עמוד 135).
לקריאת הפרק על בית הספר קדמה
הספר יצא באנגלית בהוצאת – Palgrave/Macmillian
כתבה של יאיר שלג, הארץ, 4.2.2005 הסוקרת את הספר