צוות עמותת קדמה השקיע מחשבה רבה ופיתח כלי פדגוגי חדש שמתאים לכל מורה ובכל מקצוע לימוד!
הכלי מפתח את החשיבה הביקורתית במהלך העבודה על תכנים שונים בכיתה.

אז מה זה 'מקלפת'?
מקלפת היא ערכת קלפים פדגוגיים מבית היוצר של עמותת קדמה לשוויון בחינוך הכוללת 99 קלפים.

הקלפים כוללים שאלות שמטרתן לפתוח נקודות מבט ופרספקטיבות שונות ולבחון את המסרים הגלויים והסמויים של כל תוכן שבו אנו נתקלים/ות . זהו כלי עבודה פדגוגי שנועד לשמש אתכן/ם, מורות/ים אנשי ונשות חינוך, לניתוח ביקורתי של סיפור, טקסט, נושא לימודי או כל תוכן אחר. 
ה'מקלפת' כשמה כן היא, מקלפת את השכבות הגלויות ואת הקליפות החיצוניות של התוכן הנלמד כדי להעמיק ולהבין את המורכבות של כל טקסט. 

למה ולמי זה מתאים?

אפשר להשתמש בקלפי 'מקלפת' בלימוד של כל תחום דעת: ניתוח של יצירות ספרותיות, טקסטים מספרי היסטוריה, טקסטים מדעיים ואפילו בעיות במתמטיקה. ואפשר גם להשתמש ב'מקלפת' בקריאה של כתבה מהעיתון, בצפייה בסרט, בניתוח מפה גיאוגרפית או בהבנה של יצירת אומנות. 
זהו כלי שפתוח לאינטרפטציות כיד הדמיון הטובה: בדיון בכיתה, בעבודה בקבוצות, בזוגות וביחידים/ות. 

במה יעזרו לך קלפי 'מקלפת'? 

  • לחזק מיומנויות של בחינה עמוקה וביקורתית של טקסטים.
  • לחבר בין מה שקורה מחוץ לביה"ס ובין מקצועות הלימוד שלנו.
  • לעורר מודעות להקשרים חברתיים-פוליטיים-כלכליים של טקסט מכל סוג.
  • לעודד את התלמידות/ים לשאול שאלות שמערערות ומאתגרות את הנושא הנלמד. 
  • לסייע לתלמידות/ים להבין נושאים חברתיים כמו הטיה, אפליה, יחסי כוח וסטראוטיפים המופיעים בתוכן. 
  • לחזק את הפתיחות המחשבתית של התלמידות/ים באמצעות חשיפה לנקודות מבט חדשות והשקפות עולם חלופיות.

השאלות של מקלפת: 

השאלות מחולקות לארבע קטגוריות, לכל קבוצת שאלות צבע משלה: 

  • מה מספרים לי? קבוצת שאלות זו חוקרת את הסיפור הגלוי, השכבה החיצונית של הטקסט.
  • מה לא מספרים לי? קבוצת שאלות זו בוחנת את הסיפור שאינו מסופר ואולי אף מושתק, האם יש נרטיבים אלטרנטיביים לנרטיב הגלוי. 
  • איך מספרים לי? קבוצת שאלות זו מתבוננת על דרכי העיצוב בסיפור, שמעבירות גם הן מסרים גלויים וסמויים: השפה, האיורים, הכותרות, החזרות, נקודות המבט ואפיון הדמויות השונות. 
  • איפה אנחנו בסיפור? קבוצת שאלות זו מחפשת את החיבורים של הסיפור לזהויות של המורה ושל התלמידות/ים ולחייהן/ם, במטרה לאפשר לגיטימציה לקריאות שונות של התוכן על ידי הנמענים/ות. 

3 מערכי שיעור לדוגמא עם קלפי 'מקלפת':

'מקלפת' באגדות ובמיתוסים

מערך שיעור של עמותת קדמה בנושא סיפור 'סינדרלה' בראייה ביקורתית ורבת פרספקטיבות.

'מקלפת' בשעורי תנ"ך

עידו גידלי, מחנך ומורה לתנ"ך ולמקצועות היהדות ב'תיכון חדש תל אביב', מציע מערך על סיפור הגירוש מגן עדן, ספר בראשית פרק ג'. 

'מקלפת' בשיעורי היסטוריה

יורם פריד, רכז חברתי, מחנך ומורה להיסטוריה בביה"ס 'משותף חוף הכרמל', מציע מערך בנושא ייצוג דמויות של נשים בלימודי ההיסטוריה.


שימו לב: בחודש אוגוסט 2022 עמותת קדמה בחופשה. הזמנות שיבוצעו בחודשים יולי-אוגוסט יישלחו רק בחודש ספטמבר.

השתמשנו בקלפים לראשונה בכנס הקיץ שלנו כחלק מהסדנא "סינדרלה ותכנית הלימודים".
התנסנו "בקילוף" השכבות הגלויות של סיפור סינדרלה ושל טקסטים נוספים מתכנית הלימודים, והעמקנו באופנים בהם ניתן "לפתוח" אותם לכיוונים שונים. 

הסדנא היתה מוצלחת מאוד והתגובות שקיבלנו על הקלפים היו נלהבות: