דימויים של "תלמיד טוב", מאת דליה יפה מרקוביץ, 2011
בעשור האחרון התעצמו במסגרת השיח החינוכי העולמי גישות שונות הנוגעות לקידום תלמידים מוחלשים, ביניהן: עידוד ההישגיות והעצמת הדימוי העצמי של הלומד. תלמידים שסיימו בהצלחה מערך לימודי זה נתפסים כ"תלמידים טובים", קרי: כבעלי מעמד ודימוי עצמי חיוביים. עבודה זו מבקשת לבחון הנחות אלה בקרב "תלמידים טובים" מרקע מוחלש, וזאת באמצעות סיפור המקרה של בית ספר קדמה. בית ספר קדמה – תיכון יהודי חילוני הממוקם בשכונה מוחלשת בירושלים, אימץ תפיסות של הישגיות והעצמת זהות כחלק ממשנתו הפדגוגית.
עבודת שדה אתנוגראפית שהתחקתה אחר עמדות הבוגרים שסיימו את לימודיהם בהצלחה, חושפת פיצול ברור בין הישגיהם האקדמיים ובין תפיסתם העצמית. פיצול זה מעיד כי הישגים לימודיים וחוויות מעצימות, כשלעצמם, אינם מצליחים להתגבר על מאפיינים אתנו-מעמדיים ועל התיוג הסטריאוטיפי הגלום בהם. ממצאים אלו אף מערערים על הקשר הישיר והחד-כיווני שנטווה בין פרקטיקות פדגוגיות שונות ובין ההאביטוס, המעמד והדימוי העתידיים של הלומד, כמו גם על תפיסתו של הידע (האקדמי והאישי) כנשא פוטנציאלי של שחרור מעמדי.
לקריאת המאמר