אנחנו עכשיו במצב מלחמה עקובה מדם. החרדה, הכאב, משתקים ומעלים את רף האי וודאות. בתי הספר בינתיים סגורים, עם תחושה כללית של חוסר ניהול מצד משרד החינוך. ברגעים אלו, מנהלות ומורות שואלות את עצמן מה עליהן לעשות כדי להכיל ולהרגיע את הילדות.ים בבית הספר. איך להביא אתן.ם מחדש לחיים הנורמליים יחסית שהיו לפני המלחמה, ולסייע להם להתמודד עם החרדות ועם הכאוס של התקופה.
לשם כך נתחיל לבדוק ביחד את המושג ואת המעשה של חוסן פדגוגי.
חוסן כהגדרה כללית, זו ההתמודדות האישית והקבוצתית עם טראומה ומשבר, לא בהכרח כדי לפתור אותו, אלא יותר כדי להתמודד עם המציאות כפי שהיא. כלומר, החוסן אינו פתרון פלא במציאות. זו היכולת להתמודד עם המציאות על כל משבריה ומגבלותיה מתוך רצון להגביר את הסולידריות בין השותפים למשבר, וכדי להאיץ את הבריאות הנפשית בין א.נשים במצבי משבר. לאפשר להן.ם לשתף אחד את השנייה. לא להרגיש לבד.
חוסן פדגוגי, מושג חדש יחסית, בא לתת כלים חינוכיים קבוצתיים במצבי משבר בתוך הכיתה, בין כותלי בית הספר. מתוך הבנה שזהו תהליך שתמיד הוא קבוצתי, ומתבצע בתוך הכיתה האורגנית, על ידי מורה.
חוסן פדגוגי מתחיל מההכלה וחיזוק של צוות המורות. מורות שאינם מסוגלות לפעול כבעלות חוסן, אינן יכולות להכיל ולהעביר חוסן לתלמידות.ים. כלומר, הצעד הראשון כדי להתחיל תהליך של חוסן פדגוגי, הוא לסייע לצוות בית הספר להיות בעלות חוסן בעצמו. המשמעות היא, לתת אפשרות ממשית למורות להקשיב, להכיל ולתרום למצבן הרגשי והחברתי; להבין את עומק המשבר ברמה האישית והקבוצתית; בלי שיפוט ובלי הסברה; להכיל את כל הרגשות, גם אם הם מבוססים על אמיתות קשות ואף לא נכונות. המיקוד הוא ברגשות של הצוות ולא בפרשנויות האידיאולוגיות. נתמקד ביכולות ההכלה של הצוות כקבוצה, גם אם יש וויכוח על עמדות. הכלה, אינה קבלה של עמדות, אלא היכולת לנהל שיח שמביא למקום בו כולם, על תפיסת עולמם ורגשותיהם יכולות.ים לבוא לידי ביטוי. רק אחרי תהליך כזה, כשהמורות מסוגלות להיות במצב של הקשבה, על כל התחושות הקשות, המורות יהיו מסוגלות להתמודד עם אותם מצבים בכיתה, על כל הגוונים של קשת הרגשות והאמירות (או העמדות).

מתן מקום בכיתה לכל הרגשות (שוב, גם אם הם מבוססים על עמדות קשות), מאפשר לתלמידות.ים להתמודד ביחד מול המשבר. להתחיל להרגיש שזהו מקום מוגן, מקום שבו המורה מנסה להכיל את כולם וכולן, ומקום שבו כולם.ן מוגנות.ים ומסוגלות.ים להביע את רגשותיהן.ם, ללא צורך להסביר את "ההיגיון" מאחורי כל רגש.
בהתאם לגיל התלמידות.ים בכיתה שלנו נוכל לומר למשל: בואו נהיה עם עצמנו; מה אנחנו מרגישות ומרגישים כרגע; איך אפשר לעזור לעצמנו כרגע; על מה אני כועסת, ממה אני מפחד, מה מעיק עלי; אילו ציפיות יש לי…ועוד. כלומר, ללכת מהכלל אל הפרט ולתת אפשרות לכל הרגשות לעלות, ללא מגבלות. לפני הכל לתת מקום ולגיטימיות לביטוי הרגשי. גם אם הוא מעוות ולא סביר.
ההכלה הזו מאפשרת לבנות חוסן בכיתה, שמשמעותו הראשונית היא מרחב של סולידריות, שבו כולם מקבלים את כולן, מקשיבות.ים לכולם, כועסות.ים, בוכות.ים ומחייכות.ים לכולם. כל מעשה, אשר מחזק את השותפות הזאת הוא שמאפשר חוסן פדגוגי.
התחושה שאנחנו מבודדות.ים, מביאה לחוויה שבה בני אדם, בתוכם תלמידות.ים ומורות, מרגישות.ים חוסר אונים. ואז מתפתחות האשמות, קונספירציות, חוסר רצון להאמין לאחרים, ועוד. בכיתה שבה מתחילה עבודה על חוסן, המורה והתלמידות.ים ירגישו הרבה יותר מוגנות.ים. כי הם ירגישו שהן.ם לא לבד, ויש אפשרות לחוש את ה-ביחד, ולנסות לבנות מחדש את המרחב המשותף.
כל מורה מסוגלת לעשות זאת. אבל לשם כך עליה להרגיש שהיא לא לבד. שיש מאחוריה צוות שתומך ובונה תהליך מעגלי של חוסן כלפי התלמידות.ים וחוסן כלפי חברות וחברים בצוות.
אנחנו מחויבות.ים, ביחד, לעשות את כל אשר בידינו כדי לבנות חוסן, לעצמנו ולתלמידות.ים שבבית הספר.

ד"ר מרסלו מנחם וקסלר

מרצה באקדמיה ומנחה מורות.ים, מפתח פדגוגי