"זו מעין מערכת ריבודית, מערכת מעמדית, שחודרת לנשמה של הילדים/ות ומעצבת את כל תפיסת העולם שלהם"
(שלמה סבירסקי מתוך סדרת הראיונות המצולמים של עמותת קדמה בנושא אי שוויון בחינוך)

תודה לכולם ולכולן על כנס מוצלח ומעורר השראה! 
א/נשי אקדמיה ומחקר לצד אנשי ונשות חינוך מהשטח לקחו חלק בכנס במטרה להבין את תמונת המצב העדכנית של ההסללה, לצד חשיבה על פתרונות שניתן ליישם עוד היום בבתי הספר. תודה לד"ר אריאלה בארי בן ישי על הנחיה מקצועית ונעימה ועל החיבורים בין החלקים השונים של הכנס. 
שמענו הרצאות מאירות עיניים עם נתונים רלוונטיים וניתוחים חדשניים:

  • התחלנו עם אילנית פינטו דרור ראשת תוכנית הכשרה לחינוך יסודי במכללת אורנים ודוקטורנטית באוניברסיטת חיפה, שפתחה ערוצים חדשים לשיח אודות בתי ספר אליטיסטיים ומה אפשר ללמוד מהפרקטיקות, התרבות הבית ספרית וזהות המורות והמורים שבהם. 
  • מייד אחריה הציגה מירית חייבי ברק, מנחת קבוצות, מרצה ודוקטורנטית באוניברסיטת חיפה, את תמונת המראה בבתי הספר המקצועיים והעלתה שאלות מורכבות על האופן שבו מתבצעת ההסללה דרכם ועל הציפיות וההתנהלות מול התלמידים והתלמידות. 
  • ד"ר יריב פניגר, מרצה במחלקה לחינוך באוניברסיטת בן גוריון בנגב, נתן עוגן מחקרי אמפירי שחיבר בין ממצאי ההרצאות הקודמות והציג נתונים על הסללה לאורך השנים וההשפעות ארוכות הטווח שלה על הישגי השכלה ושכר. 
  • רביטל דואק, מנכל"ית משותפת בארגון צופן ודוקטורנטית באוניברסיטת בר אילן, הציגה ממצאים מעניינים אודות תפיסת מקצועות ההייטק גקרב נערים ונערות מהמרכז ומהפריפריה והעלתה את סוגיית ההסללה המגדרית והצטלבויותיה עם ההסללה המעמדית. 
  • חגית כהן אליהו, אשת חינוך, מרצה ודוקטורנטית לחינוך, דיברה על המושג אהבה בהקשר הרחב שלו כמודל חינוכי ייחודי המשלב בין "אהבה" כצורך אנושי בסיסי, כאידאל אתי, כמחויבות לדרך חיים, ובין פדגוגיה החפצה להביא לשינוי חברתי עמוק.
  • לאחר מכן ערכנו פאנל שבו שיתפו אותנו נשות ואנשי חינוך מתוך העשייה שלהם בשטח: גיא סולומון, רכז מתמטיקה בחטיבה העליונה בביה"ס אלוני יצחק, שיתף בתהליך ביטול ההקבצות במתמטיקה בביה"ס והשיקולים שעמדו בבסיסו. שלומית דרעי, רכזת חטיבה בביה"ס קדמה ומורה לספרות, שיתפה באופן שבו תוכניות הלימודים והעבודה של המורות והמורים בקדמה חותרים תחת מגמות של הסללה עם אג'נדה ברורה לפיה כל תלמיד ותלמידה יכולים להצליח. קלרה יונה משומר, ממייסדות קדמה ומנהלת ביה"ס נווה חוף בראשון לציון, שיתפה בניסיון שלה כמנהלת שהובילה מהלך מהפכני של ביטול ההקבצות וההסללה שהיתה נהוגה בתוך ביה"ס ומה היו האתגרים וההזדמנויות שנפתחו בעקבותיו. 

ביחד עשינו עוד צעד שמאפשר לעוד נשות ואנשי חינוך לפעול בצורות שמונעות מבני ובנות נוער להיות מוסללים למעמד כלכלי נמוך, ושמאפשרות להן/ם להגיע לתעודת בגרות מלאה ולהשכלה גבוהה. 
הדרך לא קלה, האתגרים רבים, ההתנגדויות עוד קיימות, אבל כך גם האג'נדה שלנו לשוויון הזדמנויות בלתי מתפשר. אנחנו נמשיך להשמיע קול, לערוך כנסים ולפתח כלים שמקדמים שוויון הזדמנויות אמיתי לכולן /ם. 
תודה לכל הדוברות והדוברים המרתקים, על כל העשייה החשובה. תודה לד"ר אילנה פאול בנימין, דקאנית הפקולטה לחינוך במכללה האקדמית בית ברל, שהפכה שותפה לכנס ואנחנו מקוות לשותפויות נוספות בעתיד. 
ותודה כמובן לכל האורחים והאורחות שהקדישו מזמנן/ם וגם לקחו חלק פעיל עם הארות, מחשבות ושאלות מקדמות. 
תודה למכללת בית ברל שאירחו אותנו במקצועיות ובלבביות.
תודה ענקית לד"ר שלמה סבירסקי ולברברה סבירסקי שכיבדו אותנו בנוכחותם, ועל כל הדרך שסללו בעמל רב, בנחישות ובאהבה לאורך כל השנים, דרך שמאפשרת לנו להמשיך ולצעוד במסע למען שינוי חברתי של שוויון, צדק ותיקון.

 

לנוחיותכם/ן, מספר קישורים רלוונטים:

פלייליסט ביוטיוב של כל הרצאות הכנס, כולל קטעי הוידאו שהוקרנו, לפי הסדר המקורי

סדרת הראיונות המצולמים שערכנו עם ד"ר שלמה סבירסקי על האג'נדה, על הספרים שלו ועל ההיסטוריה של המאבק. הכל חופשי לצפייה לכולם/ן.

ראיון עם רון חי, מנהל בי"ס אלוני יצחק (על יסודי ופנימייה), על תהליך ביטול ההקבצות בבית ספרו.

ראיון עם קלרה יונה, מנהלת בי"ס נווה חוף (יסודי), ונתלי גידנס, סגנית המנהלת, על תהליך ביטול ההקבצות בבית ספרן.

אסופת מערכי שיעור בנושא אי שוויון בחינוך.

 

כתבו על הכנס בתקשורת:

ההסללה הסמויה של ההקבצות בחטיבות הביניים | מאת: גיל גרטל, שיחה מקומית, 2.6.2022
סיכויי ההצלחה באקדמיה של מי שנשלח להקבצה נמוכה בחטיבות הביניים, או מי שנשלח למגמה עיונית חלשה, נופלים מאלה של מי שלא סיים תיכון. מחקרים חדשים מראים איך רפורמות שנועדו להבטיח שוויון הזדמנויות תורמות למעשה להסללה. 

פוטנציאל פריחה או נוער בסיכון: יחס המורים לתלמידים מנציח פערים | מאת: גיל גרטל, שיחה מקומית 16.6.2022
מחקר שנעשה בבי"ס אליטיסטי מראה שהמורים נותנים לתלמידים תחושה ש"השמיים הם הגבול". לפי מחקר בבי"ס מקצועי, היחס לתלמידים כמעט הפוך. הגישות השונות האלה מרחיקות את הסיכוי לשוויון הזדמנויות.

 

לקריאה נוספת על המחקרים של הדוברות/ים בכנס:

אילנית פינטו-דרור

תפיסת העצמי ומעמד בכיתה ובביה"ס – הרצאה שלה על המחקר בכנס קודם של קדמה

מירית חייבי ברק

מה חמור יותר: ההסללה לחינוך המקצועי או רטוריקת ההכחשה שלה? | כתבה של גיל גרטל על מחקרה הקודם של מירית חייבי ברק, שיחה מקומית, מרץ 22

ד"ר יריב פניגר

הסללה והשפעתה ארוכת הטווח על הישגי ההשכלה והשכר של תלמידות ותלמידי תיכון בשנות התשעים | מאמרם של ד"ר יריב פניגר ואייל בר חיים, מרכז טאוב, מאי 22

רביטל דואק

נערות במרכז לומדות מקצועות היי־טק עבור מיצוי אישי; בפריפריה, בשביל כסף | כתבה של טלי חרותי-סובר על מחקרה של רביטל דואק, דה מרקר, דצמבר 21

חגית כהן אליהו

פדגוגיה של אהבה: בית ספר 'קדמה' כמקרה בוחן – מאמרה של חגית כהן אליהו

 

והנה קצת תמונות: