הסיפור של קדמה התחיל בקבוצה של אקדמאים/יות, א/נשי חינוך ופעילים/ות חברתיים, שביקשה לחולל מהפכה במפת החינוך הלא שוויונית בישראל, ולהקים, לראשונה בישראל, בתי ספר עיוניים ברמה הגבוהה ביותר, עבור בני/ות נוער שגרים/ות בשכונות ובעיירות הפיתוח. בתי ספר שיפעלו בתוך הקהילה, עם זיקה לתרבות ולמסורת של התלמידים/ות, ועם תפיסת עולם חברתית-שוויונית.
הם טענו שהפערים הגדולים בהישגים בין תלמידים מישובים מבוססים לבין תלמידים משכונות ועיירות פיתוח הם תוצאה של :
- הנהגת הקבצות בחינוך היסודי ומסלולים מקצועיים בחינוך התיכון שמיסדו מערכות ציפיות שונות ובלתי שוויוניות עבור תלמידים מזרחים (שהם הרוב בשכונות המצוקה ובעיירות הפיתוח) ותלמידים אשכנזים.
- רמת תפקוד נמוכה של בתי-הספר היסודיים בשכונות ובעיירות הפיתוח.
- בתי-הספר התיכוניים העיוניים, המכשירים את תלמידיהם לבחינות בגרות ברמה הגבוהה ביותר, מצויים בשכונות מבוססות; ואילו בשכונות ובעיירות הפיתוח, בתי הספר הטיפוסיים הם מקיפים, דהיינו בתי-ספר המשלבים בתוכם מסלולים מקצועיים.
ואיזה בתי ספר מייסדי ומייסדות קדמה ביקשו להקים?
- בתי ספר עיוניים מלאים, שהלומדים/ות בהם ילמדו לקראת תעודת בגרות מלאה, שתכין אותם ללימודים גבוהים. לא עוד הקבצות או מגמות מקצועיות.
- בתי הספר יוקמו בתוך השכונות ובעיירות הפיתוח, והתלמידים/ות יתקבלו אליהם ללא סלקציה או מיון מכל סוג שהוא.
- התרבות של התלמידים/ות תבוא לידי ביטוי בבית הספר, בתכניות הלימוד ובאקלים בית הספר.
- ההורים יהיו מעורבים בחיי בית הספר ושותפים מלאים לעשייה החינוכית.
דר' שלמה סבירסקי ממייסדי קדמה (בראיון לספר קולות משכונת הקטמונים, 2002):
הרעיון היה פשוט, מאוד בסיסי: חינוך טוב צריך להינתן לכולם. מדינת ישראל נותנת חינוך לכולם, אבל היא אינה נותנת חינוך טוב לכולם. כפי שחברת מקורות מספקת מים איכותיים לכל הישובים במדינה, כך משרד החינוך צריך לספק בתי ספר איכותיים לכל הישובים במדינה.
יום ההצדעה לקטמונים
יום הצדעה לשכונת הקטמונים היה חלק מפרויקט חינוכי-קהילתי של חקר שכונת הקטמונים ותיעודה ע"י תלמידים/ות, מורות/ים והורים בבית הספר קדמה. להמשך קריאה >
יום זכויות האדם בקדמה
יום זכויות האדם בקדמה היה יום קהילתי שהוקדש לנושא זכויות האדם בכלל ולזכות לחינוך בפרט. להמשך קריאה >
קדמה – בית צפאפא
פרויקט קדמה-בית צפאפא – פרויקט משותף של שני בתי ספר, יהודי וערבי, השוכנים בסמיכות גיאוגרפית זה לזה, אך בעלי עולמות תוכן חברתיים, חינוכיים ותרבותיים שונים. להמשך קריאה >
"כשמשהו נראה לך עקום, תעשי אותו ישר"
ספר ילדים שכתבה חני מנשה המתאר את ילדותה של קלרה יונה-משומר, מנהלת ביה"ס קדמה הראשונה ואחת ממייסדיו.