"מרגיש ששכחו אותנו. אנחנו גם ככה בפריפריה…והמלחמה לקחה אותנו 20 שנה אחורה ברמת החינוך. מה זה לימודים של 12 שעות בשבוע? איך זה יתכן שהכל ממשיך כרגיל ואנחנו מאחורה? איפה המדינה? לא יתכן שאנחנו נשארים כ"כ מרחוק".

אלה חלק מהמשפטים שנאמרו במסגרת הדיון על החינוך של תלמידים ותלמידות תושבי קריית שמונה ויישובי הצפון שפשוט הופקרו מאז ה-7 באוקטובר. פערים משמעותיים התגלו במענים החינוכיים לתלמידים והתלמידות המפונים מגבול הצפון, ובה בעת הם נדרשו לעמוד בציפיות וביעדים לימודיים שבלתי אפשרי ליישם אותם במציאות היומיומית של חיים במלון או במעבר בין פתרונות דיור זמניים.

לא יכולנו לעמוד מנגד. לכל הפחות להביע תמיכה בקריאה שלהם ולבחון באילו אפשרויות אנחנו יכולות לסייע. התחלנו בזום חירום למען מתווה בגרויות הוגן וראוי ואנחנו עדין בתהליך של בחינת אפשרויות הפעולה ושיתופי הפעולה, לאור העובדה שהמציאות בשטח עודנה עגומה ולא נראה שינוי באופק.

* אם אתם.ן אנשי ונשות חינוך, פעילים ופעילות מקריית שמונה, שלומי ויישובי הצפון, אם יש לכם.ן צורך ספציפי בנושא החינוך היסודי או העל יסודי שאנחנו יכולות לסייע בדרך כלשהי – אנא פנו אלינו במייל: info.kedma@gmail.com או בטלפון : 03-6727474

* אם אתם.ן פעילים ופעילות חברתיים, חלק מעמותה או ארגון חינוכי, או אפילו א.נשים שאכפת להן.ם ורוצים להירתם לטובת החינוך של הילדים והילדות המפונים בכל דרך שבה נראה לכם.ן שיש ביכולתכם.ן לסייע, אנא פנו אלינו במייל: info.kedma@gmail.com או בטלפון : 03-6727474 

בעמוד זה תוכלו לראות מה הפעולות שעשינו עד כה: 

 

עתירה לבג"צ בעניין מתווה הבגרויות של תלמידי.ות קריית שמונה בהובלת האגודה לזכויות האזרח

סיון תהל, פעילה חברתית ואקטיביסטית עובדת באגודה לזכויות האזרח כותבת על העתירה: 

" בחודשים האחרונים פרסם משרד החינוך מתווים שונים להקלות בבחינות הבגרות ביישובים שונים בהתאם למידה שבה נפגעו התלמידים מהמלחמה. במתווה האחרון שפורסם נקבע כי תלמידים מאזורים שונים, יקבלו "את המענה הנכון ביותר על מנת שהם לא יפגעו." תלמידי הצפון, וקריית שמונה בפרט, לא נכללו במתווה זה.

מאזור הצפון המופגז פונו או התפנו עשרות אלפי אנשים, ובהם אלפי תלמידות ותלמידים. תושבי קריית שמונה פונו מעירם ללא כל תכנית פינוי מסודרת, ופזורים בכ-500 יישובים שונים – בבתי מלון, בדירות שכורות, בבתי קרובים, וחלקם נודדים בין מסגרות דיור שונות, ובמוסדות ומסגרות חינוך שונים. רבים מהם החלו ללמוד רק בסוף 2023 ובחודשים הראשונים של שנת 2024 – חלקם במשמרות ובאופן חלקי בלבד, והם סובלים גם ממחסור אדיר במורים מקצועיים להכנה לבחינות הבגרות. לקשיים אלה נוסף מצבם הרגשי הקשה של התלמידים.
ברור לכולנו כמה חודשי הבגרויות, המבחנים והציונים בהם – משפיעים בהמשך על החיים של הילדים האלה, על המוביליות שלהם ועל אפשרויות שיפתחו בפניהם או לא.

ולכן, בתחילת החודש בעקבות פנייה שהגיעה אלינו מצד עמותת קדמה לשוויון בחינוך הנפלאות שעושות עבודת קודש מתחילת המלחמה, פנינו ב- האגודה לזכויות האזרח בישראל בהובלתה של עו"ד Tal Hassin, לשר החינוך ולמשרד החינוך בשמם של חברי מועצות תלמידים ושל הורים מקרית שמונה ודרשנו להשוות את מתווה בחינות הבגרות של תלמידי הצפון המפונים, ותלמידי קריית שמונה בפרט, לזה של תלמידים שפונו בעקבות המלחמה והטבח מיישובי עוטף עזה.
להדרתם של תלמידי יישובי הצפון שפונו, ותלמידי קריית שמונה בפרט, מהמתווה האחרון, אין כל הצדקה, והיא פוגעת אנושות בזכויותיהם ומחבלת בעתידם.
בעקבות המאבק של ההורים הנפלאים האלה, וגם אולי קצת בשל הפנייה, התחייב השר בכתב כי התלמידים יקבלו בחינות בגרות מותאמות."

להלן קישור לפרטי התביעה ולפנייה שהוגשה בתאריך 7.4.2024 וקיבלה נכון לכרגע דחיה לדיון בחודש יולי.
https://www.acri.org.il/post/_1085
 

מכתב לשר החינוך מטעם עמותת קדמה וארגונים נוספים

עוד טרם העתירה לבג"צ הגשנו מכתב עליו חתמו עמותת קדמה וארגונים נוספים ובו דרשנו ממשרד החינוך לקחת אחריות ולתת מענה ראוי לשינוי מתווה הבגרויות של תלמידי ותלמידות קריית שמונה ויישובי הצפון המפונים. 
במקביל למכתב קודמה פגישה עם נציגי משרד החינוך שבה נכחו: אוהד אברהמי – תלמיד מביה"ס דנציגר בקריית שמונה שפונה, מגיע מועלם – מורה מביה"ס דנציגר שפונתה, קלרה יונה ואילנה יונה- נציגות עמותת קדמה וניר טור – בוגר ביה"ס קדמה בירושלים ופעיל חברתי ופוליטי. 
לצערנו הפגישה לא הניבה תוצאות מספקות בכלל. בעקבות עוגמת הנפש שיצאנו ממנה, קודם תהליך הגשת הבג"צ. 

בלחיצה על תמונת המכתב אפשר לקרוא את תוכנו ואת הארגונים החתומים עליו. 

זום חירום למען תלמידי ותלמידות הצפון

 

זאת היתה קריאת השכמה חשובה. לנו ולפעילים ופעילות 
נוספים מתחום החינוך והחברה לחשיבה משותפת על האחריות שלנו למול מצבם של התלמידים והתלמידות.
לא רק בהיבט הבגרויות אלא בכל מה שנוגע למציאות החינוכית שלהם בתקופה זו. 

זום החירום הראשון הוליד חשיבה שממשיכה לנוע גם בימים אלו ומחפשת אפיקי פעולה משמעותיים בטווח הקצר וגם בטווח הרחוק יותר עם חזרתם של התלמידים והתלמידות לביתם ולמסגרות המקוריות שלהם. 

תודה לכל מי שלוקחים ולקחו חלק.