מהו אחד ההישגים הבינלאומיים של מערכת החינוך בישראל? ובכן, מערכת החינוך שלנו מצטיינת באי-שוויון!

כל המחקרים הבינלאומיים מצביעים על כך שפערי ההישגים בין תלמידות/ים בישראל על רקע חברתי-כלכלי הם הגבוהים ביותר במדינות ה- OECD! מערכת החינוך בישראל, לא רק שאינה מצליחה לצמצם פערים, היא מנציחה אותם ואף מרחיבה אותם.

משום כך, הופתענו מאוד שלא מצאנו בלוח השנה יום שמתייחס לשוויון בחינוך. ראוי בעינינו שיהיה יום כזה שיסמל את השאיפה לשוויון בחינוך ואת הכוונה להיאבק לשמו. לכן החלטנו לעשות מעשה ולהוסיף בעצמנו את היום הזה ללוח השנה:

ה- 7 בנובמבר: יום השוויון בחינוך.

זהו יום שמטרתו להעלות את המודעות לשוויון בחינוך: שוויון בין תלמידות/ים עניות/ים ועשירות/ים, בין תלמידות/ים מהפריפריה ומהמרכז, בין תלמידות/ים ממוצא אתני שונה, מלאום ודת אחרים, בין תלמידות/ים עם צרכים מיוחדים, תלמידות/ים עם נטייה מינית או זהות מגדרית שונה, וכמובן שוויון בין בנות לבנים.

בחרנו בתאריך 7 בנובמבר משום שביום זה בשנת 1993 הוקמה עמותת קדמה לשוויון בחינוך. קדמה היא עמותה חינוכית-חברתית שמאמינה שחינוך איכותי שווה לכל הוא זכות יסוד חברתית ותנאי בסיסי לגישור פערים ולכינון חברה המבוססת על עקרונות הצדק והשוויון. קדמה מחויבת להצלחה של תלמידים ותלמידות מהפריפריה הכלכלית-חברתית. 

לציון יום השוויון בחינוך השנה בחרנו לפרסם מערך שיעור מתוך מחברת קדמה בנושא שוויון ואי שוויון: 'ילד א' ילד ב', השיעור מתייחס לפערים המונצחים במערכת החינוך דרך ליווי של שני תלמידים, שבאים מרקע שונה, בדרכם בתוך מערכת החינוך מהגן ועד לאוניברסיטה.

ילד א' ילד ב' הוא פיתוח חדשני של מערך שיעור עם אג'נדה חברתית, המשלב טכנולוגיה מוכרת וקלה לשימוש (QR) עם שימוש באמצעי של אוריינות חזותית ('איור בשיעור').

אנחנו מזמינות אתכן/ם להתנסות בכיתה, כל שצריך זה להדפיס לתלמידות/ים את האיור על דף A4 רגיל, זה יוצא נהדר גם בשחור-לבן. נשמח לפידבקים שלכן/ם על ההתנסות, שנוכל להמשיך להתפתח ולפתח.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.