שחיקת מורים ומורכבות תודעתית – ניתוח של מלווים ומלוות בבית ספר קדמה (תיכון אלטרנטיבי ישראל),
מאת דר’ אריאלה בארי בן ישי, 1998

תיזה שהוגשה לפקולטה ללימודים מתקדמים בחינוך באוניברסיטת הארוורד לתואר דוקטור בחינוך, 1998

מורים/ות רבים, המייסדים בתי ספר חדשים, מונעים ע”י הרצון לחנך בדרכים לא-קונבנציונליות.  הם נוטים להיות אידאליסטים ומסורים, ולהשקיע את עצמם לחלוטין בהקמת המבצע החינוכי שלהם, במיוחד בשנים הראשונות.  אולם, ככל שחולפות השנים, השמירה על רמה גבוהה של מעורבות ומחויבות, אינה תמיד טבעית כבתחילה.  תחלופת המורים בבתי ספר אלו היא בדרך כלל גבוהה, וזאת עקב תשישות המורים, איבוד ההתלהבות שלהם, ולבסוף, “שחיקה”.  מחשבות המורים והצורה בה הם מתקשרים לעבודתם קשורות לנטייתם להישחק.

מחקר זה מנתח את נקודות המבט של עשרה מלווים מרכזיים בבי”ס התיכון האלטרנטיבי בן שלוש השנים, קדמה, הממוקם באחת השכונות היהודיות העניות ביותר בירושלים.  כבעלי רקע דומה של דלות אמצעים, רבים ממורי קדמה מונעים ע”י הרצון לבטל  את השוליות הכלכלית, החברתית והפוליטית של יהודים מזרחיים דלי אמצעים בישראל.  משרד החינוך אינו מתייחס לרבים מתלמידי קדמה כראויים לגשת לבחינות הבגרות.  תלמידים אלו, ע”פ רוב, היו מנותבים למסלולים מקצועיים.  משימת קדמה היא לגרום לתלמידיו להצליח בבגרויות בסוף שנות התיכון.  הם רואים מטרה זו כצעד ראשון בהשגת המטרה העקרונית של שינוי חברתי

 לקריאת העבודה בעברית | לקריאת העבודה באנגלית